Blijf ontwikkelen en kies voor jezelf

Werk zoals je in het leven wilt staan
Jan Verheij is partner van Blueprint Financial Life Planning. Samen met zijn compagnon Erik Verkerk is hij ook eigenaar van Verkerk & Verheij Adviesgroep; een traditioneel advieskantoor dat verzekerings- en hypotheekadvies geeft. De start van Blueprint in 2012 was voor hen beiden een keuze vanuit passie en had zeker geen economische reden. Jan geeft aan: “Blueprint starten heeft alles te maken gehad met hoe ik zelf als persoon in het leven wil staan en hoe ik komende jaren met mijn klanten wil om gaan. Ik wil dat op een meer verdiepende en persoonlijke manier doen.”

Verschil met vroeger
Wat betekent die verdieping in het advies voor je? “Je wordt niet meer gezien en geassocieerd met het verkopen van een product” is het antwoord van Jan. Klanten die binnenkomen voor een hypotheek met lage rente of alleen hun pensioentekort willen invullen ziet hij steeds minder. Het is echter voor potentiële klanten niet altijd duidelijk wat Blueprint nu precies voor hen kan betekenen. Jan legt dat als volgt uit: “Mijn specialisme is dat ik je help met al je financiële vraagstukken, zodat jij ‘peace of mind’ krijgt en je leven kunt leven zoals je dat graag wilt.” Dit is een groot verschil met vroeger toen hij zich vooral bezig hield met bemiddeling van producten. Hij kan zich voorstellen dat collega’s dat nog steeds doen. Economisch gezien levert dat meer en veel sneller omzet op. Blueprint heeft een aantal jaar nodig gehad om ook economisch een succes te worden.

Relatie
“Ik heb echt de meest unieke relatie met een klant. Ik weet alles van hen. Het reilen en zeilen van hun bedrijf, hoe ze met hun kinderen willen omgaan en hoe het huwelijk ervoor staat.” De manier waarop Jan nu werkt binnen Blueprint betekent dat inhoud gegeven kan worden aan deze relatie. Vroeger moest een product afgesloten worden, want anders was er geen omzet. Nu is de doorlopende relatie met de klant wat omzet oplevert. “We hebben veel inspiratie gekregen door onze bezoeken aan Engeland. We hebben echt geleerd dat een klant niet betaald voor een financieel plan, maar voor het proces van planning, voor de peace of mind waar wij voor zorgen. Dat is de echte waarde voor een klant.”

Het is een grote verandering ten opzichte van productadvies. Hoe lukt het je de cliënt doorlopend te laten betalen? “Ik zorg dat ik in beeld blijf bij mijn klanten. Twee keer per jaar zie ik mijn klanten om bij te praten. We kijken elkaar weer in de ogen en dat persoonlijk contact is nodig. In die gesprekken komen vaak zaken naar voren die spelen bij hen, waardoor ik weer kan zorgen dat ik help. Het komt soms ook voor dat niets hoeft te veranderen. Dat is alleen maar goed, want dan is er namelijk nog steeds ‘peace of mind’ en dat was het doel ook!

Leren
Jan gaat al jaren met NNEK mee op werkreizen naar Engeland. De reden dat hij vaak mee gaat is dat hij daar elke keer weer veel leert. Hij geeft aan dat in Nederland weinig adviseurs zijn die succesvol zijn met de combinatie van financiële planning en vermogensadvies. De manier waarop dat gebeurt in Engeland is inspirerend en motiverend. Veel adviseurs daar hebben dezelfde omslag gemaakt als Jan met Blueprint. Van assurantiekantoor naar Most Trusted Adviser. Het valt ook op dat die adviseurs iets gemeenschappelijks hebben. Ze zijn allemaal succesvol doordat ze een keuze durven maken. Ze werken echt vanuit hun hart en gaan vol voor hun droom als ondernemer. Daarnaast stelt hij dat de contacten met collega’s heel waardevol zijn. Twee dagen een blanco agenda en open kunnen praten met vakgenoten is enorm nuttig. Het bouwt een onderlinge band op en het zorgt voor een netwerk van collega’s met wie je kan overleggen en sparren. “Ik kan iedereen aanraden mee te gaan op een volgende werkreis.”

Proces
Blueprint heeft op kantoor een duidelijk adviesproces. Dit is visueel gemaakt voor klanten en wordt in elk gesprek besproken. “Zonder een goed proces word je niet succesvol. Je moet waarmaken wat je belooft”, aldus Jan. Hij verwacht maximaal 100 klanten ( per financieel planner) aan te kunnen en heeft daarvoor interne ondersteuning. Die zorgen voor de bemiddeling, marketing en back-office activiteiten. Het werken als team is erg nuttig en efficiënt. Zo kan Jan zich bezig houden met de advieswerkzaamheden en vooral met de gesprekken met klanten. Hun proces is zo omschreven dat een nieuwe adviseur direct kan aanhaken. Hij kijkt uit naar de komende jaren waarin hij meer klanten kan helpen met de rust en inzicht die velen zoeken.

Welke 3 tips zou je collega’s geven?
– Werk vanuit je passie en bedenk hoe jij wilt werken.
– Blijf leren en ontwikkelen. Alle succesvolle adviseurs investeren doorlopend in persoonlijke ontwikkeling.
– Zorg voor een heel duidelijk adviesproces. Waarom doen we het, hoe doen we het en waarom is dat waardevol voor de klant.